Mange forbrugere bliver lokket i en fælde i forbindelse med diverse konkurrencer på internettet, der blandt andet lover præmier, gaver og prøvepakker.

Konkurrencerne fremstår som oftest gratis, men kan koste forbrugeren dyrt. På internettet møder man efterhånden mange reklamer om konkurrencer, der lover det ene og det andet. Konkurrencerne fremstår som oftest gratis, men kan ende med at koste forbrugeren dyrt. Tilbuddene er fristende og det kan være nemt at blive lokket i en fælde, der kan koste forbrugeren dyrt.

– ”Du kan blive lokket med præmier, gaver og prøvepakker. Men det er sjældent gratis at deltage. Vi ser ofte, at når forbrugerne deltager i konkurrencerne, gøres det gældende, at de samtidigt har tegnet et abonnement. Man skal derfor se sig rigtigt godt for. Det sikreste er at takke nej til tilbuddet,” siger konsulent hos Forbrugerombudsmanden, Tina Nielsen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lavede i 2010 em undersøgelse, der viste, at det ikke altid kun er præmier, man modtager efter at have deltaget i en konkurrence på nettet. Efterfølgende har deltagerene ligeledes modtaget reklamemateriale, som de ikke havde godkendt.

SE OGSÅ: Forbrugerne er mere tilfredse med Samsung end iPhones

Samtidig kan forbrugeren ufrivilligt være blevet tilmeldt et abonnement, hvor der hver måned bliver trukket penge fra deres konto. Derudover kan forbrugeren lande i en spamfælde, hvor der ikke kun modtages telefonopringninger og spammateriale fra det pågældende firma, men også fra dettes samarbejdspartnere og sponsorer.

Derfor er det vigtigt altid at være forsigtig med at oplyse sine private og betalingsoplysninger, hvis man deltager i en konkurrence på nettet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *